Road cycling, Australian Open and more sports - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Thomas Brouwer - WaarBenJij.nu Road cycling, Australian Open and more sports - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Thomas Brouwer - WaarBenJij.nu

Road cycling, Australian Open and more sports

Blijf op de hoogte en volg Thomas

19 Januari 2014 | Australië, Melbourne

In deze aflevering:
- Nog een rondje golf
- Verhuizing naar de Tysons
- Plannen van mijn reis naar Zuidoost Azië
- Boogieboarden in Inverloch
- Het Australisch kampioenschap wielrennen op de weg
- Vier dagen toptennis op de Australian Open!!
- Hero hockey world league

Ik excuseer me vooraf weer voor de lengte van dit blog, maar je kunt het aan de titel van dit reisverslag al lezen, ik heb erg veel sport gezien en er is niks waar ik meer passie voor heb dan sport.

Zondag de laatste dag bij de Donders familie voordat ik Maandag weer terug verhuis naar de Tysons. Wederom een mooie dag dus weer veel met Jan-Willem en de meiden rond het zwembad gehangen. Doug stuurt me vervolgens een tekstbericht om later de middag een rondje te gaan golfen aangezien hij de laatste keer niet mee kon. Naast dat het golfen hier sowieso een leuke sociale bezigheid is begint het ook echt weer een beetje leuk te worden met het niveau dat ik haal. De wolken begonnen al een beetje over de golfbaan te trekken, maar een aankondiging met wat regen is er niet, het is meteen een flinke storm die overtrekt. We kunnen dus maar vijf holes spelen met als grootste schade Jan-Willems favoriete paraplu die hij misschien maar beter niet had uit kunnen klappen ☺. Vervolgens komt de rest van de twee families over en blijven we bij de golfclub eten. Erg gezellig en een leuke afsluiting van mijn tijd bij de Donders.

Maandag ochtend als eerste mijn spullen bij elkaar geraapt zodat ik ready to go ben. Maar eerst nog naar een dorpje verderop om m’n tickets voor de Australian Open te kopen. Ik koop een 5-day groundpass die mij voor vijf dagen naar keuze toegang geeft tot alle banen exclusief de twee main stadions waar de grootste wedstrijden worden gespeeld. Ook even langs een winkel waar ze allerlei typisch Europees voedsel verkopen, ik slaag met mijn beschuit en gekleurde hagelslag. Vervolgens dropt Melissa me af bij de Tysons. Debbie zou de deur open laten en alleen het alarm erop zetten maar ze was dit vergeten dus we moeten wel even inbreken. Als ik m’n spullen eenmaal een beetje heb uitgepakt heb ik even de tijd om te relaxen voordat ik naar werk moet. Het is wel ineens erg stil zonder het geklets, gepiep, gespeel en gemauw om me heen van de meiden. En begrijp me niet verkeerd, ik mis dit dus wel al meteen!

Dinsdag, Woensdag en Donderdag overdag mijn reis in ZuidOost-Azie gepland, mijn ticket naar Bangkok geboekt en later op de dag gewerkt. Vrijdag is het weer een erg warme dag en Melissa vraagt of ik voor werk misschien langs wil komen voor een duik in het zwembad. Heel graag en het was een welkome afkoeling voordat ik voor de laatste keer de hete fabriek in moet.

Zaterdag ga ik met de Donders naar Inverloch, een mooi vakantie plaatsje aan de kust. Na een picknick bij een mooi uitkijkpunt gaan we wat verder de rotsen op en komen we een zeehondje tegen die er niet al te fraai bij ligt. We vermoeden dat het ziek is dus een andere voorbijganger belt wildlife rescue, die weten ons gelukkig te vertellen dat er waarschijnlijk niks aan de hand is en dat de moeder het kleine zeehondje later komt ophalen. Vervolgens door naar het strand om te boogieboarden, ik wordt wel elke keer verslagen door Livi. ’s Avonds de hockeywedstrijd tussen Nederland en Austalie gekeken.

Na zondag lekker te hebben uitgeslapen ga ik even bij het hockeyteam kijken dat z’n eerste training van het nieuwe seizoen had. Na de training vraagt Cuth of er nog iemand mee wilt naar het wielrennen, ik denk: welk wielrennen? Blijkt dat later vandaag het Australisch kampioenschap wielrennen op de weg “in de buurt” (in Ballarat) is. Tuurlijk wil ik daar wel naartoe, zeker nu alle grote namen ook werkelijk hier zijn om mee te doen. We kunnen uiteindelijk 4 passages zien over de scherprechter van het rondje dat ze 18 keer rijden. Heel fraai om mee te maken en met een podium met Gerrans, Evans en Porte valt niet bepaald te klagen!!

En dan is het zover, de eerste dag van de Australian Open tennis staat voor de deur!! Pak m’n tas en stap op de trein naar Melbourne. Vanaf daar is het prima geregeld met een gratis tram naar Melbourne Park. Het is bij aankomst vreselijk druk maar de rij schiet erg op. Ik heb met Tim, Chinese jongen die ik in Cairns heb leren kennen, afgesproken en probeer alvast een plaatsje in het Margaret Stadion te bemachtigen waar Venus Williams in de eerste partij haar opwachting maakt. Even later komt Tim er ook aan. Na twee sets in het zonnetje is behoorlijk warm (32 graden) en gaan we het stadion uit om mogelijk een plekje aan de schaduwkant te proberen te bemachtigen. Wat we op dat moment echter niet wisten is dat de rij voor deze arena al aardig was opgelopen en in de rij staan wachten waren we niet van plan dus lopen we maar eens een verkenningsrondje over het park. Mijn doel voor vandaag is om onze Nederlandse vriend Jesse Huta-Galung aan het werk zien en Tim wil later vandaag wel naar een Chinese Tennisster kijken. Na het rondje rond de banen, waar we onder andere Del Potro en Berdych op de practice courts zien, scheiden onzen wegen zich dan ook. Ik weet van Nikki dat het bij Rolland Garros nog wel eens een gevecht kan zijn voor een plaatsje bij de wedstrijd die je wilt zien dus ben er op tijd bij zodat ik een plaatsje heb. Het lijkt hier echter niet zo druk en dat plaatsje is dan ook niet moeilijk te behouden. En nog voor de wedstrijd van Huta-Galung begint blijkt nóg maar eens hoe klein dit wereldje is wanneer Patrick van Lokven aan komt lopen, jongen uit Uden waar ik vroeger zelfs nog eens tegen heb gespeeld in tennis toernooitjes. Hij was er voor een coaching congres en de Australian Open. Huta-Galung weet helaas niet te winnen en ik ga daarna even bij Tommy Haas kijken maar die moet al snel opgeven. Besluit daarna de trein naar huis te pakken.

Dinsdag mijn tas voor een paar dagen gepakt omdat ik bij Cameron, teamgenootje van hockey, in Melbourne kan blijven. En vandaag wordt het afzien, gisteren was het al warm met 32 graden, vandaag gaan we naar de 40 graden Celcius, een temperatuur waar ik nog geen ervaring mee heb. Vandaag spelen Robin Haase en Igor Sijsling hun eerste ronde partij. Sijsling speelt tegen een jonge Aussie dus ik verwacht wel een goede sfeer voor die wedstrijd. Om toch enigszins aan de warmte te wennen en de dag te overleven zoek ik een plekje in de schaduw op, op de baan waar Sijsling later speelt. Er zijn echter eerst twee dames partijen. Na één partij heb ik daar eigenlijk wel weer genoeg van dus ga naar Nishikori waar Patrick ook net naartoe is gegaan. Hij speelt een wedstrijd tegen een Aussie maar de Japanners lijken zelfs in het publiek de overhand te hebben. Nishikori wint en we kijken daarna even Verdasco, maar het is meer ouwehoeren dan kijken. Wedstrijd niet zo spectaculair dus maar eens bij Stepanek kijken die de wedstrijd voor Haase speelt. Hij staat 2-1 in sets voor maar als we er aan komen lijkt ie het echt niet meer te trekken. Die moet een zonnesteek zijn opgelopen of last heb van uitdroging of iets dergelijks. We zijn er van overtuigd dat die snel gaat opgeven en aangezien hier geen videocamera aanwezig is zouden we hier goed geld mee kunnen hebben verdiend als we tegen Stepanek hadden gegokt. Hij geeft namelijk nog geen 3 punten later op. Kunnen we dus toch mooi eerst een stukje Haase zien voordat Sijsling begint. Haase begint goed en wint de eerste set. Toch gaan we nu naar Sijsling die zijn eerste set tegen de jonge Aussie (Kokkinakis, 17 jaar) verliest. Daarom maar weer terug naar Haase die inmiddels de tweede set in een tie-break heeft verloren. Vanaf daar gaat het snel bergafwaarts met Haase, hij krijgt kramp, kan niet serveren en het is echt een beetje absurd wat er allemaal gebeurd, uiteindelijk moet hij dan ook opgeven. Dus weer terug naar Sijsling die de tweede set eenvoudig met 6-0 heeft gewonnen. Hij krijgt ook kansen voor de derde maar verprutst het goed!!! Het is al de hele dag totaal niet druk en naast Patrick hangen we samen met een maatje van Patrick en een Nederlandse journalist wat rond. Bij de wedstrijd komt ook Thiemo de Bakker een kijkje nemen. Hij is niet door het kwalificatie toernooi gekomen en is vooral geïnteresseerd in wat het avondleven van Melbourne te bieden heeft. Niks mis mee, maar als blijkt dat vervolgens zegt dat ie ook amper heeft getraind omdat hij er toch niet echt zin in had denk ik echt bij mezelf, wat een nep prof. Wel zonde, want het was wel een speler die een goede toekomst was beloofd met het talent dat hij had. Terug naar de wedstrijd.... Kokkinakis heeft last van kramp kan amper serveren, maar toont aan wat doorzettingsvermogen is. Sijsling lijkt het ook wat moeilijk te hebben maar maakt ook domme keuzes en verliest. Vervolgens geweldig hoe Kokkinakis het publiek bedankt voor alle aanmoedigingen van de fans. Nederland verliest maar wel een mooie dag geweest!! Vervolgens de trein naar Cameron en na een verfrissende douche al snel naar bed.

Woensdag wederom de dag met Patrick en Chris opgetrokken. Allereerst staat de dubbel van Rojer op het programma en vet om een echte dubbelspecialist aan het werk te zien. Vervolgens een dag met Gasquet vs Davidenko, Robredo vs Benneteau, Querrey vs Gulbis en Wawrinka vs Falla. Kort samengevat dus een gezellige dag vol toptennis!

Donderdag belooft het kwik naar 44 graden Celcius op te lopen. Ik zag gisteren op tv dat er al mensen erg vroeg binnen waren, nog voor openingstijd, dus ik dacht dat vandaag ook maar eens te proberen. Het lukt me dan ook en dit geeft me de kans om bij de training van Nadal, Sjarapova en Serena Williams te zijn. Iets wat eigenlijk niet had gemogen gezien de security degene die net als ik eerder binnen zijn gekomen even vasthoud rond de practice courts om er voor te zorgen dat het niet weer op de tv komt. Vervolgens is Haase in de eerste partij aan de beurt en de temperatuur loopt razendsnel op. Water management is vandaag dan ook van cruciaal belang en ik heb nog voor 12:00 uur al zo’n 10 bidons water op. In deze hitte speelt Haase een driesetter ze komen in de derde set vanuit een geslagen positie van 5-2 achter terug om de laatste set met 7-5 te winnen. In de partij erna spelen Kraijcek en Bertens in hun dubbelpartij tegen elkaar, na één set moet ik toch echt even uit zon. Na even te zijn afgekoeld ga ik naar baan twee waar het bericht me bereikt dat ze alle wedstrijden aan het eind van de huidige set tijdelijk zullen staken vanwege de hitte. Uiteindelijk worden de wedstrijden om 18:00 uur hervat. Net voor 18:00 zie ik dat iemand een kaartje wordt aangeboden om de Rod Laver arena in te gaan om dat de bezitter van het kaartje naar huis gaat voor einde van de wedstrijd, ik denk bij mezelf: verdorie, dat is het typische geluk dat deze reis wel aan mij besteed is. Maar wees gerust, mijn geluk blijkt nog niet op want vijf minuten later gebeurt mij hetzelfde en kan ik de Arena in voor de laatste twee sets van de partij tussen Nadal en Kokkinakis. Na de wedstrijd wil ik nog naar Del Potro, maar deze wedstrijd wordt na het inspelen niet gestart vanwege het onweer dat net is begonnen. Dan Cilic vs Simon maar ook die wordt ook gestaakt. Als het ook nog begint te regenen besluit ik een uur eerder dan gepland terug naar Drouin te gaan. Vandaag niet heel erg veel tennis gezien maar toch een mooie dag met de training van de echte toppers, een top partij van Haase en sneak preview in de arena met Nadal.

Volgende dag “babysitten” bij de Donders. Vandaag is het de laatste echt warme dag voordat de temperatuur zaterdag weer terug de twintigers in gaat. Voordat ik het zwembad in ga toch eerst maar eens een stuk van m’n blog schrijven wat best moeilijk blijkt wanneer je twee weken in moet halen en weer zo veel hebt gezien. Later het zwembad in en Bella bakt poffertjes voor de lunch. ’s Avonds een lekkere BBQ en Nederland blijkt vanacht om 01:30 am in de halve finale van de Hero Hockey League te spelen waarop Jan-Willem vraagt of ik vannacht wil blijven om die wedstrijd samen te kijken. Dat is natuurlijk wel gezellig dus zo gezegd zo gedaan. Het is een spectaculaire wedstrijd die Nederland uiteindelijk met 4-3 weet te winnen.

Zaterdag met Jan-Willem hun caravan opgehaald en later met z’n allen schoongemaakt en het was niet te vermijden dat dit in een spons gevecht zou eindigen natuurlijk. Hierna wel terug naar de Tysons waar ik weer een stukje van m’n blog probeer te schrijven maar ik wordt flink afgeleidt door het schaatsen en tennis op tv. Later komen Adam en Debbie terug en zitten we eigenlijk pas voor het eerst serieus rustig om eens goed bij te kletsen. Erg gezellig en we blijven op om de wedstrijd om brons (hockey) tussen Australië en Engeland en de finale tussen Nederland en Nieuw-Zeeland te kijken. Met een kleine weddenschap wordt het nog wat interessanter en Australië weet verassend genoeg niet te winnen maar Nederland pakt eindelijk weer eens goud met een ruime 7-2 overwinning. En dan zondag eindelijk eens mijn blog afgemaakt.

• 19 Januari 2014 - 12:50

Annemarie:

Ha die Thomas , alsnog een switch naar sportjournalistiek???
    Groeten van ons allemaal

• 19 Januari 2014 - 15:40

Alex:

gaat e goed af en mooie foto's.
    we blijven je volgen, geniet van het weer want hier is het ook lekker warm........pppffffgroetjes en een dikke knuffel van ons allemaal Anouk, Amber Lotte Gite en Alex