Best time ever!! Got to love New-Zealand - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Thomas Brouwer - WaarBenJij.nu Best time ever!! Got to love New-Zealand - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Thomas Brouwer - WaarBenJij.nu

Best time ever!! Got to love New-Zealand

Blijf op de hoogte en volg Thomas

30 Oktober 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

In deze aflevering:
- Zeehonden kolonie
- Een top 5 scenic drive in the world
- Nogmaals carnaval in Nieuw-Zeeland met Mr. en Mss. Patatohead
- Beste dag van m’n leven met een skydive en gletsjer wandeling
- Killing Frisbeegolf
- Het avondleven in Queenstown
- Mount Cook
- Vaarwel Nieuw-Zeeland

Ik weet niet of ik het al een keer eerder heb gezegd maar het schrijven in het Nederlands wordt alsmaar moeilijker, hierbij dus sorry voor verwarrende zinnen en foute spelling.

Voor zondag staat de weg richting Lake Mahinapua op het programma, dit staat bekend als een van werelds mooiste scenic drives. Ik besluit dan ook om m’n spullen snel te pakken om een plaatsje voorin de bus te scoren, zo gezegd zo gedaan. Na 10 minuten stoppen we al voor een korte wandeling die langs een zeehonden kolonie gaat. Vervolgens genoeg plekjes waar we stoppen voor een fotomomentje of een korte wandeling. Ik begrijp niet dat er ook mensen zijn die wel eens gewoon in de bus blijven zitten wanneer er gestopt wordt. We stoppen iets voor Lake Mahinapua om inkopen te doen voor vanavond. Er staat weer een verkleedpartij op het programma en helaas heb ik m’n tweedelige jurk in Taupo achtergelaten. Omdat het zondag is, is er niet veel open en besluit ik om lekker eenvoudig als nerd te gaan. Chris en Laura vinden buiten op straat kartonnen dozen en komen op het geweldige idee om als Mr. en Mss. Patatohead te gaan. Na een avond met heel veel drankspelletjes is het nog even met z’n allen op de foto. Daarna gaan we nog met een paar naar het meer om er rond te hangen en voor mij een mogelijkheid om wat meer mensen in deze bus beter te leren kennen.

We hebben voor de ochtend de Ice Explorer, een helikoptervlucht naar de gletsjer plus een 3-uur durende wandeling, gepland staan. Maar zoals al min of meer verwacht gaat deze vandaag niet door. Dan heb ik nog als reserve een skydive gepland voor 11 uur, maar deze gaat ook niet door vanwege de bewolking. Veel mensen blijven in het hostel relaxen maar Laura, Chris en ik besluiten er toch maar op uit te gaan voor een wandeling naar de gletsjer. Na ruim een uur lopen blijkt het pad dat verder naar de gletsjer leidt gesloten :s. Het uitzicht van dit punt is niet echt waarvoor we zijn gekomen dus over de afsluiting en doen maar alsof we gek zijn. Komen onderweg wel een groep onder begeleiding van een gids tegen die hier 65 dollar voor hebben betaald. Na de nodige riviertjes over te zijn gesprongen en de nodige danger borden te zijn gepasseerd komen we bij het goede uitkijkpunt aan en dat is toch wel een mooi plaatje. Vervolgens begint de lucht een beetje op te klaren wanneer we terug naar het hostel lopen, misschien dus toch nog een skydive in de middag. Na bij de receptie te hebben geïnformeerd blijk ik inderdaad m’n skydive te kunnen doen, jeeeej!! Ik weet nog niet echt wat ik precies wil qua hoogte en extras maar eenmaal daar besluit ik, toch wel een beetje als verwacht, om er dan ook maar echt voor te gaan en van 16.000 feet te springen en er een foto/video/shirt pakket bij te nemen. Ben totaal niet zenuwachtig maar kijk er heel erg naar uit. Zodra we met het vliegtuig omhoog gaan begrijp ik waarom dit de op één na mooiste plek ter wereld om je skydive te doen. Wat een geweldig uitzicht over onder andere Mount Cook en Mount Tasman. Zelfs het moment van uit het vliegtuig springen gaat nog wel maar de kick van de vrije val is zoooooo intens!!!! Wanneer de parachute openklapt is het vooral genieten van het geweldige uitzicht en gaaf om de touwtjes in handen te hebben van de parachute en lekker rond te tollen. SUPER ERVARING!! Bij terugkomst onbeperkt piza eten en wat biertjes drinken om deze ervaring te verwerken.

’s Ochtends vroeg op om nog een poging voor de Ice Explorer te wagen. De lucht is blauw en we het gaat door. Ten eerste een helikoptervlucht naar boven wat al iets moois is aangezien het mijn eerste helikoptervlucht is en vervolgens de 3 uur durende wandeling die ook wel extreem vet is! Gelukkig kent de hele bus Koko en vind hij z’n weg terug wanneer ik hem per ongeluk op straat laat vallen. Ook Koko lijkt van de Ice Explorer te genieten ☺. Vervolgens is het een aardig lange busreis naar Wanaka.

Bus vertrekt om 9 uur op weg naar de feesthoofdstad/adventure city van Nieuw-Zeeland/de wereld, Queenstown. Net voor Queenstown wordt de stop gemaakt bij de AJ Hacket bungee jump brug. Dit is de allereerste commerciële bungee jump locatie in de wereld. Naast de brug heb je hier in Queenstown nog allerlei andere bungee jumps en canyon swings die je kunt doen. Ik wil wel ooit een keer een bungee jump doen maar wil niet dat al deze extreme ervaringen op een grote hoop worden gegooid hier in Nieuw-Zeeland dus besluit de bungee jump een andere keer van m’n bucket list af te vinken. Wel tof om veel mensen hun angst te zien overwinnen. In Queenstown verteld de buschauffeur, Steve, over frisbee golf. Het is gewoonweg golf maar dan met een frisbee. Maar er zijn wel een aantal extra regels. Zo moet je blik bier aanschaffen dat je gedurende het spel moet leeg moet drinken. Het betreft hier echter wel een specifiek blik bier genaamd Karagushi met een inhoud van twee liter. Daarnaast moet de verliezer van elke derde hole een shot tequila drinken en de bag of shame, met daarin de tequila rondsjouwen. Indien een frisbee in het water beland moet je naakt het water in om je frisbee terug te halen. Vooral dat laatste lijkt het overgrote deel te hebben afgeschrokken aangezien we het spel uiteindelijk maar met drie man spelen. Steve, Dave (US Bombsquad) en ik. Om het spelverloop maar even kort samen te vatten: het begint aardig maar naar de nodige tequila gaat het niveau drastisch achteruit en het bier wordt er ook niet lekkerder op en na 18 holes ben ik bezopen/dronken/katje lam/van de wereld/naar de getver of hoe je het ook wilt noemen. En in dronken staat willen mensen nog wel een ondoordachte dingen doen zoals een tattoo nemen....... sorry papa en mama....... nee gwapje, deze jongen koopt een veel te dure sleutelhanger als aandenken. Welkom in Queenstown.

Na de heftige avond van gisteren staat vandaag Milford Sounds op het programma, het achtste wereldwonder!! Ik weet niet hoe maar ik overleef de vier uur durende busreis. Waarschijnlijk heeft het te maken met de absoluut geweldige omgeving hier en dan is het nog niet eens zo’n mooi weer. Het valt gewoon niet te beschrijven of in een foto te vangen hoe mooi het is. Voor mij was het in ieder geval van het niveau van de Grand Canyon. Zeker iets waarvoor ik voor terug naar Nieuw-Zeeland zou gaan. Ik zou er in dat geval dan wel nog meer de tijd voor nemen en zelf met de auto reizen zodat ik gewoon op elke hoek kan stoppen voor een foto, want dat is het zeker waard. Na terugkomst van de trip is het na een snelle hap al snel tijd voor de kroegentocht en zie ik alle mensen terug waarmee ik in eerdere bussen heb samen gereisd. De eerste van de barstops is bij een icebar wat leuk is voor een half uurtje, maar daarna toch wel aardig koud is. Verder een mooie avond stappen.

Het is maar hondenweer hier dus vandaag wordt een rustig dagje met het draaien van de was en het kijken van films in de kleine bioscoop die hier gratis is. ’s Avonds toch maar een flesje wijn opendraaien en klaar maken voor een volgende kroegentocht. In plaats van de populaire barretjes hebben we een lijstje van een local gekregen met een aantal kleine gezellige kroegjes. Wanneer ik later op de avond wat mensen kwijt ben geraakt vind ik het tijd voor een FergBurger. Blijkbaar dachten de andere er hetzelfde over want een deel heeft net voor mij een FergBurger besteld en een deel komt iets later aan wandelen. Daarna terug naar m’n acht persoons kamer die ik helemaal voor mezelf heb ☺.

Laatste dag in Queenstown wordt ik wakker en tot mijn verbazing sneeuwt het buiten, het weer lijkt hier gewoon niet te voorspellen en je kunt hier zo 4 seizoenen in een dag zien. Ik had echter met Janek, Courtney en Nicole afgesproken om ongeacht het weer voor een wandeling te gaan vandaag. Na een flink ontbijt is het dan ook klaarmaken voor een flinke wandeling. In plaats van de acht uur durende wandeling doen we de vier uur durende wandeling naar de top van een wat kleinere berg die toch een mooi uitzicht over Queenstown moet geven. Apart om zo door de sneeuw te lopen. Helaas hangen de wolken dermate laag dat we al snel letterlijk in de wolken zijn en daarmee het mooie uitzicht over Queenstown verliezen. Na terugkomst spelen we een spelletje scrabble, in het Engels dus, dat ik ook nog eens weet te winnen. Even later kan ik Chris en Laura weer verwelkomen en zal ik m’n kamer vannacht weer gewoon met zeven andere moeten delen. Het is al een tijdje duidelijk dat vanavond een grote avond gaat worden. Iedereen ziet elkaar weer zo’n beetje terug en na vanavond gaat iedereen weer een beetje z’n eigen weg, ofwel naar huis ofwel naar een volgende bestemming. Na een flesje wijn is het dan ook op tijd naar de kroeg waar we Nina, Felicity, James, Mats, Hans, Benjamin, Dan, Chelsea en Mark treffen. Al snel verplaatsen we ons naar de Buffalo Bar waar we vervolgens de groep Zweedse meiden treffen, waarbij we in Franz Jozef in de kamer verbleven, en de groep Engelsen van de laatste bus. Hier barst het feest dan vervolgens ook echt los. Wanneer de lichten hier aan gaan willen we ons als groep naar de Boiler Room begeven, maar wanneer we bij het meer aankomen kan een groot deel het niet laten om met kleren en al in het meer te springen. Even denk ik er ook met Matilda in te springen, maar dan lijkt m’n verstand toch plots z’n werk te doen en besluit ik dat het niet zo handig is om te doen aangezien ik morgenvroeg vertrek. In plaats daarvan loop ik nog met Matilda mee terug naar het hostel waar ik nog even blijf hangen alvorens ik ook maar terug naar m’n hostel ga.

Na een goede twee uur slaap gaat het wekkertje al weer. Gelukkig had ik al alles gepakt en klaargelegd want echt wakker ben ik nog niet. De bus gaat vandaag in een rechte lijn naar Christchurch, ik stap echter af in Twizel om vervolgens een verbindende busdienst naar Mount Cook te pakken. Het is de grootste berg in Nieuw-Zeeland en wordt omringd door wat ook wel de witte bergen worden genoemd. Aangezien het gisteren zo heeft gesneeuwd en vandaag echt prachtig zomerweer is moet dat zeker wat mooie plaatjes opleveren. De chauffeur van de verbindende dienst verteld onderweg het een en ander over de wandeltracks en dit gebied. Er schijnt een mooie vier uur durende wandeling (Hooker Valley track) te zijn en aangezien de weersvoorspelling voor morgen niet zo goed is zal ik mijn vermoeidheid maar even opzij moeten zetten en er maar gewoon voor gaan. Zo blij en zo onbegrijpelijk dat niet meer mensen op de bustour dit doen want veel beter dan dit wordt het echt niet. Ik heb zelfs het geluk dat het windstil is waardoor ik de zogehete postkaart foto’s kan maken met de weerspiegeling van de berg in het meer vol met ijsrotsen dat aan de voet ligt. En nog is de schoonheid van dit gebied niet volledig in een foto te vangen. Als ik rond een uur of 7 terug kom is het eten, douchen en naar bed. Na de heftige dagen, vooral nachten, in Queenstown is dit wel lekker.

Er mag dan regen zijn voorspelt, als ik de gordijnen hier open is het een stralend blauwe lucht met een heerlijk zonnetje dat ik voor me heb. Het is dus weer lekker insmeren met zonnebrand en toch nog maar een keer voor dezelfde wandeling gaan. Eenmaal weer aan de voet van Mount Cook is het daar lunchen en gewoonweg twee uurtjes lekker genieten van het zonnetje en de omgeving. Terug in hostel heb ik mooi de tijd om m’n blog weer bij te werken en komt het einde van m’n trip hier in Nieuw-Zeeland wel heel dichtbij.

Vandaag terug naar Twizel om daar vervolgens weer op de Kiwibus te stappen en de doorreis naar Christchurch te maken. Dit is de stad die recent in korte tijd door twee aardbevingen is getroffen. Het is hier dan ook een aardige bouwput. Het levert wel creatieve oplossingen op zoals het winkelcentrum waarbij de winkels allemaal in scheepscontainers zijn gevestigd. Nog samen met Chris en Laura de stad ’s avonds een beetje verkend en gegeten en dan is het de shuttle naar het vliegveld voor m’n vlucht terug naar Sydney.

Wat is mijn trip door Nieuw-Zeeland toch een geweldige ervaring geworden. Zo veel leuke mensen leren kennen waarmee je toch ook een band opbouwt met alle heftige dingen die je in zo’n korte tijd meemaakt. Even een opsomming van alles wat ik hier heb gezien en gedaan: Hot Pools op het strand, black water rafting, vulkanische geisers, Mountainbiking, Maori experience, DRESS-up party in Taupo, hotpools in Taupo, white water rafting, Ti Papa museum, ferry overtocht naar het Zuidereiland, twee-daagse hike met kayaking in het Tasman National park, gigantisch gave skydive in Fox, gletsjer walk in Franz Jozef, partystad Queenstown, het achtste wereldwonder Milford Sounds en Mount Cook. Wat is dit een geweldig mooi land!!! Ik ga mijn best doen om de volgende bestemming hier niet mee te vergelijken zodat ieder land zijn eigen plekje krijgt. Ieder land heeft zo zijn eigen schoonheid en zo moet ik het denk ik benaderen.

  • 30 Oktober 2013 - 08:20

    Bastiaan:

    Klinkt erg goed Brouwer! Denk dat je bij thuiskomst een grote diashow mag gaan geven!

  • 30 Oktober 2013 - 09:39

    Hennie:

    wow, wat een avontuur. Nu terug bij de Aussies. Veel plezier weer
    Groetjes van ons allemaal

  • 09 November 2013 - 08:45

    Mirjam:

    Jeetje Thomas,
    Wat maak je veel mee en zie je veel mooie dingen zeg.
    Nieuw Zeeland is dus echt de moeite waard als ik het allemaal lees en zie.
    Nu weer terug in Down Under?
    Goede reis verder!
    Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 06 Juni 2013
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 18896

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 20 Februari 2014

Sweet holiday

Landen bezocht: