Gold Coast, Brisbane and the Sunshine Coast - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Thomas Brouwer - WaarBenJij.nu Gold Coast, Brisbane and the Sunshine Coast - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Thomas Brouwer - WaarBenJij.nu

Gold Coast, Brisbane and the Sunshine Coast

Blijf op de hoogte en volg Thomas

19 November 2013 | Australië, Byron Bay

In deze aflevering:
- Byron Bay
- Partystad Surfers Paradise
- Brisbane
- Steve Irwin Zoo
- Noosa

Yamba zou onder andere bekend staan om de dolfijnen die rond Pippi Beach rond hangen maar heb vandaag minder geluk, spot twee dolfijnen maar zijn al weer weg voor ik een foto kan nemen. Aangezien dat eigenlijk het enige is waarvoor ik naar Yamba kwam, is het snel door naar Byron Bay, de toeristen trekker van de Oostkust. Kom onderweg nog langs het Lake Ainsworth in Lenox Head. Het water is hier helemaal bruin van de bomen en het zou goed zijn voor je huid. Ik heb vandaag nog niks actiefs gedaan dus door op en neer naar de overkant te zwemmen sla ik twee vliegen in één klap. Eenmaal ingecheckt bij Nomads Byron Bay loop ik binnen een half uur een Canadese en drie Zweedse meiden tegen het lijf die ik in Nieuw-Zeeland heb leren kennen, later in de kroeg kom ik nog een Canadese en een Engelse dude tegen van de NZ trip, hele kleine wereld!!

Na m’n wasje en dergelijke te hebben gedraaid zoek ik het strand weer lekker op. De weersvoorspelling mocht dan wel niet zo goed zijn het zonnetje schijnt hier nog altijd. Vervolgens toch maar een extra nachtje hier in Byron geboekt omdat de sfeer hier erg bevalt, lekker relaxt. Vervolgens ook twee nachten in Surfers Paradise vooruit geboekt aangezien het een druk weekend in Surfers beloofd te worden. Alle jongeren die hun examens na komende vrijdag hebben afgerond gaan namelijk naar Surfers om dit te vieren, de Australische versie van de Spring Break in de VS. Vervolgens na het eten de kroeg in.

Vannacht was het net zoals een dag eerder stormachtig weer, maar overdag is het zonnetje dat de lucht overheerst dus weer lekker naar het strand. Als het later in de middag toch begint te regenen terug naar het hostel voor een spelletje tafeltennis met James en Rachel. ’s Avonds bij Cheeky monkeys gegeten en later ook daar de kroeg in voor de bikini contest.

Volgende ochtend eerst nog een bezoekje aan de vuurtoren in Byron Bay waar je een mooi uitzicht hebt en James gisteren schijnbaar een haai heeft gespot. Daarna door naar Surfers. Het lijkt een beetje onwerkelijk maar na een half uur aan het zwembad te hebben gezeten kom ik Mark tegen, weer iemand die ik tijdens de NZ trip heb leren kennen. Rest van de dag een rustig dagje en na een filmpje naar bed.

De eerste schoolies komen al vroeg binnen en ik ga ’s ochtends maar weer lekker naar het strand. Het is rustig op het strand, maar wanneer ik terugloop voor m’n lunch wordt de omvang en gekheid van dit spektakel me al snel duidelijk. Ik weet niet hoeveel het er zijn maar ik schat tienduizenden zeventien- tot negentien-jarige kids. De hele stad met al haar hotelflats lijkt te worden ingenomen door deze schoolies. Terug in het resort/hostel is er nog maar weinig rust te vinden. De schoolies hebben hun kamers omgetoverd tot discotheek met gigantische geluidsinstallaties en van die draaiende lichtbollen. Verder zijn ze begonnen met drinken en brengen ze de meeste tijd door op het balkon waarbij ze naar allerlei bekenden en minder bekenden mensen op straat gillen en schreeuwen. Rond zeven uur ’s avonds komen de eerste ambulances dan ook al voorbij gestormd met vermoedelijk een tot coma gedronken tiener achterin. Gelukkig zijn al deze schoolies “gelabeld”, want ze zijn allemaal verplicht een kaart te dragen die gescand kan worden waarmee medische informatie, verblijfsplaats en telefoonnummers van ouders kunnen worden opgevraagd. Ik was nog wel van plan om uit te gaan om eens te kijken hoe dit was, maar dit is wel zo idioot dat ik in ieder geval niet meer de clubs in duik. Uiteindelijk met twee Koreanen gedronken en wat geouwehoerd over sport en cultuur e.d., Guus Hiddink is er nog altijd een held btw.

Snel op weg naar Brisbane. Ik heb niet echt een uitgebreid plan voor Brisbane dus zoek snel een informatiekiosk op. Met een kaartje en gids op zak kom ik langs natuurlijk een oorlogsmonument en wat kerken voordat ik de oversteek maak van city center naar de South Bank. Hier breng ik eerst een bezoekje aan the gallery of modern art waarna ik naar het Queensland museum ga. Vervolgens door de Botanic Gardens en nog wat foto’s van het Parlementshuis en het oude Government house. Al met al niet heel veel speciaals maar Brisbane heeft toch wel van alles wat en lijkt me wel een plezierige stad. Toch ga ik morgen door met een bezoekje aan de grootste dierentuin hier in Australië, the Australian Zoo ofwel de Steve Irwin Zoo. Hoop wel dat het morgen wat mooier weer is want het regent laat in de middag en ’s avonds flink.

Ik lijk te mazzelen met het weer, het ziet er best aardig uit. Onderweg naar de Zoo hoor ik dat het zelfs een erg mooie dag wordt. Heb contact gehouden met James, die ik voor het laatst in Byron Bay zag, en die gaat vandaag ook naar de dierentuin dus we zien elkaar bij de ingang. Al snel op de foto met een baby alligator in m’n handen en een flinke hagedis. Vervolgens door naar de grote alligators, een grote angstgegner van James (hoewel hij er volgens mij nogal wat heeft). Vervolgens giga schildpadden (Aldabran Tortoises), nog wat Koala’s (eentje met een baby en een die je mag aaien), heel wat kangaroos (die je ook allemaal zo mag aaien en voeren) en vervolgens door naar wat waarschijnlijk mijn hoogtepunt van de dag was, twee tijger jonkies. Ze zijn hier in de dierentuin geboren en zijn nog maar net on display. Ze zijn zo geweldig speels, het zijn net puppies. Het ziet er alleen heel wat vetter uit gezien het nog altijd tijgertjes zijn. Het levert hele goede foto’s op en met een donatie van vijf dollar krijg ik een tiger warrior support “armband” en maakt de ranger ook wat close-up foto’s met mijn camera. Daarna door naar de volwassen tijgers, giraffe, neushoorn, zebra en cheeta voordat we naar de Krokodillen show gaan. Verder nog een vogelshow, een giga hagedis en nog meer kangaroos en krokodillen. Zeker met het weer dat we vandaag hadden een mooi dagje uit. Nu door naar Noosa.

In Noosa vroeg naar de supermarkt om ontbijt te halen, helaas nog niet open maar geeft me gelegenheid om gebruik te maken van de gratis wifi en even met papa en mama te facetimen. Vervolgens na m’n onbijt naar het strand. Dit is eigenlijk het eerste strand waar nauwelijks stroming of golven zijn. Als ik in de verte kijk zie ik geloof ik wel dat de baai is afgezet met een net om eventuele haaien tegen te houden. ’s Middags maar voor een wandeling gegaan in het Noosa National Park. Nu mijn blog maar weer eens bijtijds plaatsen. Volgende keer kunnen onder andere Fraser Island (grootste zandeiland ter wereld en het enige zandeiland in de wereld met een regenwoud) en Whitsunday Islands worden verwacht.

  • 19 November 2013 - 08:35

    Anne-Marie Brouwer:

    We gingen net naar bed toen je belde om te face timen, leuk om je weer even te spreken en nu om wat je vertelt hebt weeerr te kunnen lezen. De wereld is klein als je zo weer allerlei bekenden ontmoet. Die tieners klinken nog erger dan Spanje en daar wordt ik al niet blij van op TV, in ieder geval nog massaler. Geef dan die tijgers maar en je komende trips naar de eilanden zullen ook wel de moeite waard zijn, en dan het koraal nog natuurlijk. Joh geniet ervan we horen weer graag van je.

    groetjes mama en de rest.

  • 19 November 2013 - 12:04

    Hennie:

    Leuk om je reisverslag te lezen Internet is toch een grote uitkomst. Zo blijven we mooi op de hoogte van je wel en wee. Geniet weer van je nieuwe deel van Australië, want het blijft een werelddeel met groooote afstanden.
    Groetjes uit een steeds kouder wordend Nederland

  • 24 November 2013 - 18:21

    Christien & Pieter:

    leuke verhalen dude!!

    we zijn best wel een beetje jaloers op je.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Actief sinds 06 Juni 2013
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 18902

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 20 Februari 2014

Sweet holiday

Landen bezocht: